"Kto bowiem przestaje pogłębiać swoją wiedzę i kształtować charakter, a więc pracować nad sobą, by rozwinąć jak najszerzej swoje horyzonty, przestaje żyć.” Thomas Bernhard „Wymazywanie. Rozpad”

piątek, 25 marca 2016

[WYWIAD] z Joanną Zawadzką + [WYNIKI]




Zapraszam wszystkich na wywiad z Joanną Zawadzką, autorką książki Moment życia.



Grażyna Wróbel

1

Czy w Pani życiu pojawił się taki jeden jedyny moment, który zmienił cały bieg życia?

Myślę, że nie było takiego, który całkowicie zmienił bieg mojego życia, ale znalazły się takie, które trochę to życie naruszyły. Na przykład wydana książka troszkę pozmieniała.

2

Woli Pani kryminały, ale pisze historie miłosne. Jak to możliwe? Nie wolałaby Pani napisać kryminału?

Myślę, że jeszcze nie jestem na to gotowa. Historie miłosne są moim zdaniem prostsze, wiele inspiracji można czerpać z życia. Kryminały są bardziej wymagające, cała historia musi być dobrze zaplanowana, nie może być przewidywalna, ale powinna być także realistyczna. Może w przyszłości pokuszę się o napisanie kryminału. do wszystkich rzeczy trzeba dojrzeć :)

3

Czym jest dla Pani zazdrość?

Bardzo trudne pytanie. Zazdrość powinniśmy rozgraniczyć na tę "dobrą i złą". Dobra to ta która umacnia związek i jest jej tylko odrobina, świadczy o zainteresowaniu między partnerami. Zła natomiast niszczy więź i może przerodzić się w toksyczny związek. Przynajmniej tak ja to odbieram.

izabela81

4

Z recenzji "Momentu życia" zauważyłam, że nie "słodzi" Pani i nie nadużywa wyznań miłosnych. A czy w prawdziwym życiu również tak Pani podchodzi do miłości, uczuć?

W bardzo podobny sposób jak główna bohaterka mojej książki. Wyznań miłosnych nie powinno używać się pochopnie, ale jeżeli tylko jesteśmy pewni tej naszej drugiej połówki, to uważam, że należy słowo "kocham" mówić jak najczęściej.

5

Joanna i Krzysztof z "Momentu życia" to postacie o bardzo odmiennych charakterach. Który z nich przysporzył Pani większą trudność w kreacji?

Hmm, dużego problemu z żadną z postaci nie miał, ponieważ w miarę upływającego czasu pisania ci bohaterowie siedzieli w mojej głowie, ale na pewno bardziej wymagającą z postaci był Krzysztof. Jego charakter określam na dość skomplikowany i wszystko co pokazywał przez swoje zachowanie i co mówił wymagało większego zastanowienia.

6

Krzysztof z "Momentu życia" jest gangsterem. Czy przystępując do pisania tego wątku, miała Pani jakieś pojęcie o tym świecie?

Bardzo dużo czytam artykułów i książek o naszej rodzimej przestępczości zorganizowanej. Myślę, że to co czytałam wystarczyło, a resztę mogłam wykreować dzięki swojej wyobraźni :)

Gab riela

7

Jak pani zareagowała, kiedy po raz pierwszy zobaczyła swoją książkę na półce w księgarni?

To jedno ze szczęśliwszych uczuć w życiu. Bardzo wiele emocji towarzyszyło mi przy pisaniu, jak również przy całym procesie wydawniczym, więc kiedy widzi się efekt końcowy to uczucia są nie do opisania.
8

Jakie cechy musi posiadać kryminał, by stać się co najmniej dobrym? Czy pisząc książki stosuje się Pani do tych "wytycznych"?

Moim zdaniem dobra książka powinna przede wszystkim zaskakiwać, chociaż w każdej książce szukam czego innego i oczekuję czegoś innego. Mam nadzieję, że moja książka chociaż trochę zaskoczyła :)

9

Gdyby mogła się Pani stać jedną z postaci ze swojej książki, kim by Pani została? Skąd taki wybór?

Myślę, że byłaby to główna bohaterka - Joanna. Bardzo zżyłam się z tą postacią podczas pisania, starałam się oddać jej wiele moich cech, jak również chciałabym sama jej odwagę.

Natalia Lubawa

10

Czy po wydaniu książki zdarzyło się w Pani życiu coś co mile Panią zaskoczyło?

Bardzo mile zaskakują mnie wiadomości, które dostałam. Dają naprawdę pozytywnego "kopa" i przede wszystkim motywują do dalszego pisania. Za co bardzo serdecznie dziękuję :)

11

Czy w 2016 roku przeczytamy dalsze losy Krzyśka i Asi?

Jestem w trakcie pisania drugiej części. Niestety większość czasu muszę poświęcić pisaniu pracy magisterskiej, ale staram się jak mogę. No i wszystko jeszcze zależy od wydawnictwa :)

Anna Elers

12

“Moment życia”. Co było inspiracją do napisania tak fantastycznej książki ?

Bardzo dziękuję za określenie mojej książki jako fantastycznej, takie pochwały bardzo motywują. A inspiracja nachodziła w różnych sytuacjach, gdzieś tam w głowie zaświtał sam pomysł na całą historię, może troszkę zainspirowało go życie. Później wszystko było inspiracją, począwszy od piosenki usłyszanej w radio po zobaczenie jakiejś sceny na ulicy :)

13

Mam 50 lat i wydawało mi się że coś tam już zobaczyłam książka przypomniała mi pewne momenty mojego życia a sceny z książki były do moich zbliżone. Zakończenie zaskakujace wrecz aż zabolało. Kiedy dalszy ciag Pani Joanno ?

Pani Aniu jest w trakcie, ale jak wiele to jeszcze czasu mi zajmie nie potrafię określić. Druga część jest dużo bardziej absorbująca i wymaga dużo więcej poświęconego czasu z mojej strony, a tego czasu wciąż za mało.

14

Pytań mi się ciśnie wiele ale czasami trudno zadać. Czuje się w tej książce klimat coś magnetycznego zaczarowanego. Skąd w Pani mimo młodego wieku taka siła? Kto dał Pani taką inspirację tworczą?

Myślę, że to nie jest zależne od wieku. Sama nie wiem czy posiadam tak dużą siłę co moja bohaterka . Może dlatego jej dałam tej siły tak dużo, bo mnie samej jej trochę brakuję na co dzień. Nie wiem jak zachowałabym się na miejscy mojej głównej bohaterki.

Gosche

15

Gdyby Pani miała możliwość teraz zmienić coś w książce, czy by Pani to zrobiła? I co to by było?

Może trochę zmieniłabym początek, ale nie byłyby to drastyczne zmiany, może dodałabym jakieś nowe sceny, które zrodziły się w mojej głowie już po wydaniu. Jednak nie jestem pewna czy w ogóle bym coś zmieniała.

16

Gdyby miała Pani szansę na napisanie książki z jakimś autorem, kogo by Pani wybrała?

Jeżeli mogłabym wybrać kogoś już nieżyjącego, to wybrałabym Jane Austen, uwielbiam jej książki.

17

Czy jest jakiś szczególny moment w Pani życiu, który utkwił Pani w pamięci i w trudnych chwilach powraca Pani do tego wydarzenia?

Nie mam momentu, który poruszyłby mnie tak mocno :) Jeszcze nie :)

Paulina Łakoma

18

Gdyby istniała możliwość przeniesienia się do innego świata (książkowego lub filmowego) i wcielenia się w dowolnie wybraną postać jaką by Pani wybrała?

Byłaby to pewnie Elżbieta Bennet z Dumy i uprzedzenia.

Molek Molek

19

Jeden moment w Pani życiu w którym nie zmieniłaby Pani dosłownie nic?

Czy musi być moment? Chociaż skala wielkości momentu może być według każdej osoby inna:) W każdym razie, nie zmieniłabym zupełnie nic w moim dotychczasowym życiu.

20

Czy według Pani miłość pełna sprzeczności ma szansę trwać do końca życia?

O kurczę, bardzo trudne pytanie. Na pewno wyznaję zasadę, że przeciwieństwa się przyciągają, ale chodzi tu bardziej o odmienne charaktery. Uczucie pełne sprzeczności uważam, że tworzymy my sami, bo może nie wiemy co tak naprawdę czujemy i nie jestem pewna czy jest to dobre dla związku.

21

Wiem, że "Moment życia" został przyjęty bardzo dobrze i zebrał wiele przychylnych opinii, a jak to jest z krytyką? (bo pewnie i taka się zdarzyła). Jak ją Pani przyjmuje, jest motorem do działania czy wręcz przeciwnie - przytłacza i zniechęca?

Bardzo cieszą mnie przychylne recenzje i to one są motorem do działania. Wszystkie pozytywne opinie i wspaniałe wiadomości budują mnie i sprawiają, że chce pisać częściej i więcej. Natomiast, jeżeli chodzi o krytykę to staram się na nią nie zwracać uwagi, na pewno nie biorę jej do siebie. Uważam, że każdy ma prawo do własnego zdania i każdy może wyrazić swoją opinię.

Edyta Chmura

22

Sądzę, że najtrudniejsze w książkach o miłości jest oddanie emocji bohaterów, tak aby czytelnik wczuł się w ich sytuację i przeżywał tak mocno, jakby historia dotyczyła jego samego. Jaka książka jest dla Pani wzorem w kwestii przekazywanych emocji? Po przeczytaniu jakiej powieści miała Pani tzw. kaca książkowego?

Ciężko jest mi odpowiedzieć, ponieważ w ostatnim czasie nic mnie nie zadowala. Nie mogę znaleźć odpowiedniej lektury dla siebie. Jakiś czas temu czytałam książkę pt. "W najciemniejszym kącie" zrobiła na mnie bardzo duże wrażenie, może nie doprowadziła do kaca książkowego ale było blisko. Z kacem książkowym kojarzy mi się na tę chwilę jedna książką, do które wracam bardzo często i jest to "Oskar i Pani Róża". Za każdym razem odkrywam w tej książce coś nowego i myślę o niej przez dłuższy czas.

23

Gdyby z okazji Dnia Kobiet mogła Pani dostać wymarzoną wiadomość, to jak by brzmiała jej treść?

Hmm coś w stylu "Wygrała Pani wakacje na bezludnej wyspie" jest trochę oklepane. Chociaż pewnie wakacje by mi się przydały. Tak naprawdę to chciałabym wygrać w jakimś konkursie trochę wolnego czasu, który mogłabym przeznaczyć na pisanie :) niestety to nierealne. Więc bardziej realnie, to wystarczyłaby wiadomość od zadowolonej czytelniczki :)

24

Często autorom zadaje się pytanie, kim według nich jest dobry pisarz, więc dla odmiany zapytam, jaki powinien być dobry czytelnik? :)

Nie wiem czy da się podzielić czytelników na kategorie dobrych i złych. Nie mogę powiedzieć, że chciałabym, żeby czytelnicy byli mniej wymagający, bo wtedy autorzy pewnie wydawaliby co popadnie i to nie byłoby fajne. Może mianem dobrego czytelnika nazwałabym osobę, która po każdej lekturze dzieli się z autorem swoimi przemyśleniami, jakąś krótką recenzją na przykład na stronie lubimyczytac.pl :) Dobrzy czytelnicy odnotowujcie tam co myślicie o danej lekturze, autorzy na to czekają :)


Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie dziękuję za udział oraz pytania. W imieniu swoim oraz czytelników bloga dziękuję Pani Joannie za poświęcony czas i za udzielenie bardzo interesujących odpowiedzi oraz za przeznaczenie książki na konkurs. Nagroda w postaci Moment żucia wędrują do Edyty Chmury, serdecznie gratuluję. Czekam na adres do wysyłki nagrody. Wszystkich zapraszam na kolejną odsłonę cyklu.
Pozdrawiam,
NH

Zainteresowanym przypominam recenzję <tutaj>.



7 komentarzy:

  1. Ciekawy wywiad, gratuluję zwyciężczyni :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Edycie gratuluję. Ciekawy wywiad.

    OdpowiedzUsuń
  3. Gratulacje dla zwyciężczyni. Zadała naprawdę dobre pytania!
    Cały wywiad bardzo ciekawy i niezmiernie miło się go czyta ;)

    Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń