"Kto bowiem przestaje pogłębiać swoją wiedzę i kształtować charakter, a więc pracować nad sobą, by rozwinąć jak najszerzej swoje horyzonty, przestaje żyć.” Thomas Bernhard „Wymazywanie. Rozpad”

środa, 13 września 2017

[RECENZJA] : "Piętno Midasa" Agnieszka Lingas-Łoniewska

Każdy ma swój własny głaz, który musi wtoczyć na górę”. Str. 109


Agnieszka Lingas-Łoniewska to jedna z nielicznych autorek, po książki, której sięgam w ciemno. Nie muszę czytać blurba, niepotrzebne są mi opinie innych, bo wiem, że za każdym razem dostarczy mi mnóstwo emocji i przedstawi niebanalną historię, którą czyta się jednym tchem. Bo właśnie takie są jej książki – przepełnione ludzkimi doznaniami, ale dotykające też tematów, o których należy mówić.

W książce Piętno Midasa przedstawia nie tylko wątek kryminalny połączony z romantycznym, porusza też temat przemocy w rodzinie. Pokazuje, że sąsiedzi często są obojętni na to, co dzieje się za ścian. Wolą się nie mieszać w sprawy ludzi mieszkających tuż obok, niż być tak po prostu człowiekiem i pomóc drugiemu w potrzebie.

Bohaterowie, jak w większości książek Lingas-Łoniewskiej są bardzo dobrze wykreowani. Mają swoje zalety, ale nie pozbawieni są wad. Każda z opisanych postaci boryka się z własnymi problemami. Autorka tym razem dopuszcza do głosu trzy osoby: Jakuba, Annę i Karolinę. Jednak to Jakub w przeważającej części książki buduje fabułę.

Karma to suka”. Str. 7

Jakuba lepiej poznajemy dzięki retrospekcjom z jego przeszłości. Chłopak wychowywał się w patologicznej rodzinie, nie zaznał miłości i zainteresowania ze strony rodziców. Chcąc odciąć się od tego wszystkiego, podjął niebezpieczne znajomości, które w późniejszych latach odegrały kluczową rolę w jego życiu. Autorka tym samym zwraca uwagę na to, jak ważne jest kształtowanie człowieka od najmłodszych lat. Rodzice muszą poświęcać swoim pociechom, jak najwięcej uwagi, nie zostawiać ich samym sobie, a także rozmawiać z nimi nie tylko o tych dobrych sprawach, lecz też o wszystkich problemach. Dzieci muszą czuć się kochane, potrzebne i muszą też wiedzieć, że blisko nich jest ktoś, kto czuje się za nie odpowiedzialny. Ktoś, kto pochwali za to, co robią, a w odpowiednim momencie zwróci uwagę.

Książki Lingas-Łoniewskiej mają to do siebie, że wciągają od samego początku, trzymają w napięciu do samego końca, przy czym wzbudzają ogromne emocje. Tak było i tym razem. Piętno Midasa to dobra powieść kryminalna połączona z wątkiem obyczajowym i romansem. Ciekawym pomysłem jest to, że autorka zaproponowała dwa alternatywne zakończenia. Które wybrałam, tego nie zdradzę. Niemniej każdy może wybrać, zakończenie, które jemu odpowiada.



Tytuł: Piętno Midasa
Autor: Agnieszka Lingas-Łoniewska
Wydawnictwo: Novae Res
Premiera: 10 czerwca 2016
Liczba stron: 360
Gatunek: Literatura obyczajowa i romans
Moja ocena: 5/6



Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości wydawnictwa Novae Res:

8 komentarzy:

  1. A którą z książek Pani Agnieszki poleciłabyś mi na początek? Jako pierwszą? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię takie klimaty, a książki autorki bardzo lubię i choć przeczytałam dopiero trzy, to dwie z nich szybko dołączyły do grona moich ulubieńców :) Chętnie przeczytam i tą :)
    Pozdrawiam :)
    http://czytanie-i-inne-przygody.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię twórczość tej autorki, chociaż dawno nie czytałam żadnej jej książki, więc może przydałoby się nadrobić zaległości. Jednak do "Piętna Midasa" nie jestem do końca przekonana, zatem może zabiorę się za jakiś inny tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tę książkę czytałam, a niedługo pani Agnieszka będzie w mej bibliotece!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Midas stoi już od jakiegoś czasu na mojej półce i woła do mnie: weź mnie, weź mnie! Muszę w końcu spiąć się i ją przeczytać :)

      Usuń
  5. A ja jeszcze autorki w ogóle nie poznałam :) Pora nadrobić!

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam, czytałam. :) Bardzo mi się podobała ta książka Pani Agnieszki. Fajny zabieg z tymi dwoma zakończeniami, ale sama nie wiem, które lepiej mi się podobało. Każde ma w sobie coś fajnego. Zawsze czekam z niecierpliwością na kolejne premiery książek autorki w novae res.

    OdpowiedzUsuń